لنت ترمز سرامیکی
پست شده در مقالات

تفاوت لنت ترمز سرامیکی و نیمه متالیک ؛ کدام بهتر است؟

سیستم ترمز از حیاتی ترین سیستم های خودروی شماست، بنابراین نگهداری صحیح از آن و دریافت بهترین قطعات برای نگهداری آن در شرایط عملکردی عالی بسیار مهم است. خوشبختانه، تعویض لنت های ترمز کار آسانی است که اکثر تعمیرکاران قادر به انجام آن هستند.

جدای از روغن ترمز، دو جزء که بیشتر در این سیستم فرسوده می شوند، دیسک ترمز و لنت ترمز هستند که معمولاً بعد از سه بار تعویض لنت های ترمز، دیسک چرخ نیاز به تعویض پیدا میکند. قسمت های اصلی لنت ترمز صفحه پشتی است که خمیر لنت یا همان مواد اصطکاکی را روی خود نگه میدارد و تفاوت لنت های سرامیکی و فلزی در ترکیب مواد اصطکاکی است.

شاید نام دیسک های ترمز سرامیکی را شنیده باشید و در مورد مزایا و معایب این فناوری نسبتا جدید تعجب کرده باشید. وقتی صحبت از قیمت به میان می‌آید، لنت‌های ترمز سرامیکی می‌توانند گران‌تر باشند، اما واقعاً به مدل خودرویی که روی آن کار می‌کنید بستگی دارد.

برای نگاهی عمیق به لنت ترمز سرامیکی و فلزی و مزایا و معایب آنها، این مقاله را به دقت بخوانید تا بتوانید هنگام خرید مجموعه بعدی لنت ترمز خود انتخاب درست تری داشته باشید.

تفاوت لنت ترمز سرامیکی و نیمه فلزی


​لنت ترمز فلزی یا نیمه فلزی:

لنت های ترمز نیمه فلزی در دهه 1960 معرفی شدند و از سطوح بالایی از فلزات از جمله مس، آهن، فولاد ریز یا سایر آلیاژها در مواد اصطکاکی خود استفاده می کردند. آنها دارای مزایای عملکردی متمایز نسبت به سایر انواع لنت ترمز هستند، اما معایبی نیز دارند:

  • بهترین گزینه برای رانندگی شدید و مسابقه ای: لنت‌های ترمز فلزی یا نیمه فلزی برای کاربردهای پرفورمنس بسیار مناسب هستند زیرا گرما را به خوبی از بین می‌برند، که در پیست‌های مسابقه ضروری است.
  • عملکرد عالی در آب و هوای سرد: لنت‌های فلزی حتی در شرایط بسیار سرد نیز به خوبی عمل می‌کنند، بنابراین لازم نیست قبل از استفاده از آن‌ها تا حداکثر پتانسیل خود، آنها را گرم کنید.
  • مقدار زیادی گرد و غبار: ترمزهای فلزی نسبت به سرامیک‌ها، گرد و غبار ترمز بیشتری تولید می‌کنند که باعث می‌شود چرخ‌های خود را بیشتر بشویید.
  • سر و صدا بیشتر: یکی از آزاردهنده ‌ترین ویژگی‌های لنت ترمز فلزی یا نیمه فلزی افزایش صدای ترمز است، اما این بهایی است که برای عملکرد بالا می‌پردازید.
  • افزایش سایش دیسک ترمز: لنت‌های ترمز فلزی قابلیت توقف بهتری دارند، اما این به دلیل افزایش اصطکاک ایجاد شده بین لنت و دیسک است. افزایش اصطکاک به معنای سایش بیشتر است و به دلیل نازک شدن دیسک، باید آن ها را زودتر تعویض کنید.


​لنت ترمز سرامیکی:

لنت ترمز سرامیکی محصول جدیدی است که در دهه 1980 برای اولین بار عرضه شد. مواد اصطکاکی از سرامیک تشکیل شده است، بخصوص سیم‌های مسی ریز. مس برای افزایش اصطکاک و افزایش هدایت حرارتی اضافه می شود. برخی از خواص مثبت و منفی لنت ترمز سرامیکی به شرح زیر است:

  • بسیار بی صدا: لنت‌های ترمز سرامیکی به دلیل عملکرد بی‌صدا خود مشهور هستند، به همین دلیل است که در خودروهای لوکس محبوب هستند.
  • سایش قوی: لنت‌های سرامیکی نسبت به لنت‌های فلزی دوام بیشتری دارند، زیرا سخت‌تر هستند و سایش کمتری دارند.
  • گرد و غبار ترمز کم: لنت های ترمز سرامیکی نسبت به لنت های آلی یا فلزی گرد و غبار ترمز کمتری ایجاد می کنند.
  • عملکرد ضعیف در شرایط سرد: لنت های سرامیکی قبل از اینکه بتوانند حداکثر عملکرد ترمز خود را ایجاد کنند، باید گرم شوند. اگر در آب و هوای سرد زندگی می کنید، می تواند مشکل ساز باشد.
  • انتقال حرارت کم: لنت‌ های سرامیکی شما گرمای اصطکاک را از طریق لنت منتقل نمی‌کنند، بنابراین می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم ترمز شما در رانندگی شدید شود.
  • هزینه بالا: بسته به مدل وسیله نقلیه، ممکن است برای لنت های ترمز سرامیکی هزینه بیشتری بپردازید.

کدام لنت ترمز برای خودروی شما مناسب است؟

لنت ترمزهای سرامیکی و نیمه فلزی هر دو مزایا و معایب خود را دارند، اما چیزی که واقعاً به آن بستگی دارد، سبک رانندگی شما و انواع شرایطی است که در آن رانندگی خواهید کرد.

راننده عادی در شرایط جوی عادی

برای نیازهای عادی رفت و آمد روزانه در آب و هوای معتدل، لنت ترمز سرامیکی به دلیل صدای کم و عملکرد بهتر می تواند انتخابی عالی باشد. همچنین بیشتر از یک لنت فلزی دوام می آورد، بنابراین در طول عمر وسیله نقلیه، نیاز کمتری به تعویض لنت خواهید داشت.

رانندگی شدید

اگر لنت ترمزی می خواهید که به شما قدرت توقف عالی بدهد زیرا دوست دارید ماشین خود را به پیست ببرید، باید از لنت ترمز نیمه فلزی استفاده کنید. رانندگی در کوهستان، رانندگی در آب و هوای سرد، یا کاربردهای حمل و نقل با بارهای سنگین نیز کاندیدهای قوی برای لنت ترمز نیمه فلزی هستند.

وقتی زمان تعویض لنت ترمز خودرویتان فرا می رسد، می توانید با جستجوی مدل خودرو خود، لنت ترمز مناسب را در همراه لنت دریافت کنید. ساده است!

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
پشتیبانی
02536618431
Call Now Button