پست شده در مقالات

دود اگزوز: انواع مختلف دود به چه معناست؟

علت دود سیاه ماشین
دود سیاه ماشین

بیشتر اوقات، دود کردن ماشین و دود خارج شده از آن جای نگرانی ندارد و موقعیت قرارگیری آن در پشت اتومبیل به معنای فراموش شدن آن است. 

اما اگر تا به حال دود کردن ماشین خود را مشاهده کرده اید، چه در آینه و چه هنگامی که دور اتومبیل در حال حرکت بودید، مطمئناً احساس ترسی که شاید اتفاق ناگواری برای ماشین شما رخ داده باشد را حس کرده اید. اگرچه خروج دود از اگزوز ماشین شما می تواند نشانه ای از یک مشکل مکانیکی باشد، اما این الزام در مورد هر نوع انتشار دود وجود ندارد.

بنابراین دود اگزوز به چه معناست؟

خوب، دلایل مختلفی برای خروج آلاینده ها از قسمت عقب اتومبیل شما وجود دارد و راهنمای مفید ما اینجا است تا به شما کمک کند، متوجه نحوه عملکرد ماشین خود شوید.

تشخیص نوع دود اگزوز: چه چیزی را جستجو کنید؟

اولین کاری که باید انجام دهید شناسایی زمان های خروج دود است. اگر دود کردن ماشین هنگام شتاب گیری رخ دهد، نشان دهنده مشکلی متفاوت از آن است که این دود در هنگام ایستادن اتومبیل خارج شود.

 هنگامی که زمان دود کردن ماشین را شناسایی نمودید، در مرحله بعدی باید نوع دود را مشخص کنید. آیا مانند ابرها سفید است؟ آیا رنگ آن خاکستری است یا به رنگ آبی؟ ضخیم یا سیاه است؟ آیا به محض ورود به هوا تبخیر می شود؟ یا اینکه هنگام خروج کند می شود و با بوی تند همراه است؟ اگر دود سیاه باشد، آیا در حالت سکون دوده در سطح زیر اگزوز باقی می ماند؟

دلایل اصلی خروج نامعمول دود از اگزوز، بسته به اتومبیل و شرایط آن متفاوت است. اگر اتومبیل شما به خوبی نگهداری و به طور منظم سرویس می شود، بعید به نظر می رسد هرگونه انتشار دود قابل مشاهده از اگزوز شما نگران کننده باشد. اما به هر حال بررسی آن ارزش دارد.

مسئله اصلی مربوط به اتومبیل هایی است که از نگهداری ضعیفی برخوردار میباشند، زیرا دود حاصل از اگزوز می تواند نشانه واضح غفلت باشد. این می تواند یک سرنخ مفید هنگام خرید خودروی دست دوم باشد. زیرا اگر سابقه سرویس ناقص باشد، دود خروجی از اگزوز می تواند به شما اطلاع دهد که آیا خرید ماشین تصمیمی درست است یا خیر. 

دودی که می بینید می تواند ناشی از چیزهای مختلفی باشد. بسته به اینکه موتور ماشین شما دیزلی، بنزینی و یا هیبریدی باشد، برداشت ها از این امر میتواند بطور کامل متفاوت باشد که باید برای آن ها آماده شد. 

خروج دود سفید از اگزوز:

رایج ترین شکل دود خروجی از اگزوز در واقع اصلاً دود نیست. هنگامی که یک موتور سرد روشن می شود، به زودی شروع به گرم شدن می کند و محصول جانبی آن بخار آب است. این امر باعث ایجاد تراکم در سیستم اگزوز می شود، سپس با افزایش دما در موتور به بخار تبدیل می شود. پس از گرم شدن اتومبیل، این بخار به زودی به طور کامل تبخیر می شود. اگر فقط برای مسافرت های کوتاه از اتومبیل استفاده کنید هنگامی که سیستم اگزوز هنوز کاملاً گرم نشده باشد، این نوع مشکلات ممکن است ایجاد شوند.

اگر میعانات در سیستم ایجاد شود و پاک نشود، می تواند باعث از بین رفتن قسمت داخلی و فولادی اگزوز شود که می تواند در پایان به نشتی اگزوز تبدیل شود. از آنجا که اتومبیل های هیبریدی بلافاصله احتراق در موتور را شروع نمیکنند، در دیدن این بخار از اگزوز شما می تواند تأخیر ایجاد شود. 

اگر دود سفید ناشی از اگزوز غلیظ تر باشد و متوقف نشود، باز هم بخار است، اما این نشان دهنده مسئله ای شدیدتر است. این امر میتواند به این معنا باشد که مایع خنک کننده به داخل موتور نشت کرده است. علت این امر می تواند یک واشر سر سیلندر خراب باشد که موجب یک تعمیر گران قیمت شود که البته به اندازه نیاز به تعمیر موتور ترک خورده نیست. 

خروج دود آبی از اگزوز:

اگر دود آبی از اگزوز ماشین خود مشاهده کنید، احتمالاً با سوزش در بویایی همراه خواهد بود. این بدان معناست که از جایی روغن وارد سیستم می شود. روغن موتور برای روانکاری قطعات متحرک طراحی شده است و اگر خودرو به درستی کار کند، روغن وارد سیستم سوخت نمی شود. اگر ماشین شما اخیراً سرویس شده است، ممکن است روغن زیادی به سیستم وارد شده باشد و این روغن اضافی در حال سوختن باشد.

اگر دود بعد از مدتی متوقف شود، مشکلی نیست. دلیل دیگر می تواند حاصل از ریختن مقداری روغن روی اگزوز باشد. روغن ریخته شده در هنگام رانندگی توسط اگزوز داغ می شود و می سوزد. اگر خروج دود آبی در اتومبیلی رخ دهد که مسافت طولانی را پیموده است، ممکن است به این معنی باشد که مهر و موم سوپاپ یا حلقه های پیستون فرسوده شده است و به روغن اجازه می دهد به سیستم سوخت اطراف سیلندرها یا سوپاپ ها وارد شود. درمان این امر، مهر و موم های جدید است و همانطور که انتظار دارید این یک کار پرهزینه است زیرا به معنای جدا کردن موتور برای رسیدن به آنها است. 

سوختن روغن همچنین به این معنی است که شما بیش از حد نرمال از روغن استفاده می کنید، بنابراین ارزش دارد که شرایط را به طور منظم بررسی کنید تا ببینید که چقدر روغن از دست می رود. اگر جزئی باشد، به شرطی که افت روغن شدید‌تر نشود، ساده ترین و مقرون به صرفه ترین کار، افزودن روغن خواهد بود. (لازم به ذکر است که این کار توسط شرکت های خودروسازی کار غیر استاندارد به حساب می آید)

خروج دود خاکستری از اگزوز:

دود خاکستری مانند دود آبی می تواند نشانه سوختن روغن اضافی در جایی از موتور باشد. اگر یک ماشین تکنولوژی توربوشارژ داشته باشد، رخداد این امر نیاز به توجه بسیار دارد. اما دلایل دیگری برای رخداد این امر نیز وجود دارد. ممکن است یکی از شیرهای PCV معیوب باشد. این شیرها از اساسی ترین تجهیزات برای کنترل آلایندگی است، زیرا سوخت مصرف نشده را از قسمت پایین موتور به سمت بالا می برد.

این امر به کاهش آلایندگی خودرو کمک می کند، به خصوص هنگامی که موتور سرد است، اما با گذشت زمان می تواند فرسوده شود. دود ناشی از خرابی PCV جدی به نظر می رسد ، اما ترمیم PCV در مقایسه با برخی از دلایل دیگر یک کار نسبتاً ساده است.  باید خاطر نشان کرد که اگر اتومبیل شما اتوماتیک میباشد، دلیل خروج دود خاکستری میتواند به معنای دیگری تعبیر شود.

خروج دود سیاه از اگزوز:

باز هم دلایل مختلفی برای ایجاد دود سیاه وجود دارد. یکی از اصلی ترین موضوعات این است که آیا اتومبیل شما بنزینی یا دیزلی است. در اتومبیل بنزینی، دود سیاه نشانه سوختن بیش از حد سوخت است. برای رفع این مشکل، ابتدا باید فیلتر هوای اتومبیل خود را بررسی یا تعویض کنید. اگر این امر موجب رفع مشکل نشود، گام بعدی بررسی مسدود بودن انژکتورهای سوخت و تمیز بودن تنظیم کننده فشار سوخت است. اما بهتر است که این کار توسط یک مکانیک ماهر انجام گیرد.

بطور کلی، در صورت مشاهده دود کردن ماشین خود، بهتر است که در صورت امتداد یافتن این امر به فردی با تجربه مراجعه کنید تا بتوانید از هزینه های اضافی جلوگیری کنید.

برای تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه توصیه اکید و همیشگی برای صاحبان خوردو؛ مراجعه به نمایندگی های مجاز می باشد.

امیدواریم که متن بالا به رفع مشکل شما کمک کرده باشد. همراه لنت، فروشگاه آنلاین لنت ترمز، همیشه سعی در یاری رسانی به رانندگان محترم دارد.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
پشتیبانی
02536618431
Call Now Button