پست شده در مقالات

زمان تعویض لنت ترمز

اطمینان‌داشتن از اینکه ترمزهای شما مناسب کار می‌کنند، در دراز مدت فقط باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما نمی‌شود؛ بلکه این امر می‌تواند به‌طور بالقوه وسیله نقلیه شما یا حتی جان شما را در تصادف‌ها نجات دهد. اما چگونه متوجه می‌شوید که چه زمانی باید لنت ترمز خود را تعویض کنید؟ کاربرد لنت‌ها چیست؟

بیایید نگاهی دقیق‌تر به‌نحوه، چیستی و چرایی تعویض لنت ترمز وسیله نقلیه خود بیندازیم.

لنت ترمز چیست؟

خودروسازان دو نوع ترمز را روی وسایل نقلیه سواری نصب می‌کنند: ترمز دیسکی و ترمز کفشکی. هر دو از اصطکاک برای کاهش سرعت خودرو استفاده می‌کنند، اما تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

ترمزهای دیسکی از قطعات ویژه از موادآلی، فلزی یا سرامیکی ساخته شده‌اند. در هنگام پاگذاشتن راننده روی ترمز به دیسک فشار داده می‌شوند در نتیجه اصطکاک حاصل باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود. ترمزهای دیسکی در محورهای جلوی همه خودروهای سواری مدرن و در محور عقب بسیاری از خودروها نیز وجود دارد.

ترمزهای کفشکی نیز از مواد اصطکاکی مانند لنت‌های ترمز دیسکی استفاده می‌کنند، اما وقتی روی ترمز فشار می‌دهید، روی لنت‌های نیم‌دایره‌ای شکل فشار داده می‌شود و به کاسه چرخ چسبانده می‌شود. اصطکاک آن‌ها باعث کاهش سرعت خودرو می‌شود. ترمزهای کفشکی قبلاً در هر چهار چرخ رایج بود، اما در اتومبیل‌های مدرن و کامیون‌های سبک، آن‌ها فقط روی محور عقب نصب می‌شوند.

لنت‌های ترمز در اثر استفاده فرسوده می‌شوند، بنابراین مهم است که وضعیت آن‌ها را با بازرسی منظم کنترل کنید. اگر قبل از تعویض دچار فرسودگی بسیار شوند، سایر اجزای سیستم ترمز ممکن است آسیب ببینند، به‌ویژه دیسک‌های ترمز. علاوه بر تعمیرات پرهزینه، رانندگی با لنت ترمز یا کفش فرسوده می‌تواند منجر به شرایط رانندگی ناایمن شود.

وقتی لنت ترمز فرسوده می شود چه اتفاقی می افتد؟

هر بار که ترمزهای وسیله نقلیه خود را درگیر می‌کنید، مقدار کمی از مواد اصطکاکی از روی لنت‌ها ساییده می‌شود(در اصطلاح رایج از خمیر لنت کاسته می‌شود). با گذشت زمان، خمیر لنت نازک‌تر می‌شوند. اگر لنت‌ها تعویض نشوند، خمیر لنت‌ها به‌طور کامل فرسوده می‌شوند و قطعات فولادی که مواد را نگه می‌دارند نمایان می‌شود. هنگامی که این قطعات فولادی با دیسک‌ها یا کاسه‌های چرخ تماس پیدا می‌کنند، فواصل ترمز بیش از حد طولانی و آسیب به دیسک‌ها ایجاد می‌شود. برای دانستن زمان تعویض لنت ترمز به دنبال این علائم باشید:

  1. صدای جیغ

اگر لنت ترمز خودرو دارای نشانگر سایش باشد، راننده ممکن است متوجه صدای جیغ هنگام ترمزگیری شود. این صدا به‌دلیل اتصال قطعه فلزی کوچک روی صفحه پشتی لنت ترمز با دیسک ایجاد می‌شود. نشانگرهای سایش مانند کشیدن ناخن روی تخته سیاه عمل می‌کنند. وقتی مرتباً هنگام ترمزگیری آن را می‌شنوید، وقت آن است که ماشین خود را برای بازرسی نزد متخصص ترمز ببرید. توجه داشته باشید که همه لنت‌های ترمز دارای این ویژگی نیستند، بنابراین برای ارزیابی وضعیت ترمز خود تنها به صدا تکیه نکنید.

هنگامی که ترمزها در معرض شرایط خیس و مرطوب قرار می‌گیرند، لنت‌ها ممکن است صدای جیغ بسیار مشابهی را هنگام ترمزگیری نشان دهند. اگر پس از اولین بار استفاده از ترمز صدا ناپدید شد، این نشان‌دهنده خوبی است که فقط کمی رطوبت روی لنت ترمز یا کفشک وجود دارد و نشانه‌ای نیست که آن‌ها باید تعویض شوند.

  1. کمتر از یک چهارم اینچ لنت ترمز

در ترمزهای دیسکی، می‌توانید لنت‌های ترمز خود را به‌صورت بصری بررسی کنید تا بدانید زمان تعویض آن‌ها فرا رسیده است، اگرچه ممکن است برای انجام این کار لازم باشد چرخ‌ها را بردارید. با نگاه‌کردن از پایین به‌مجموعه ترمز یا “کالیپر” که لنت‌های ترمز را نگه می‌دارد، باید لنت‌های ترمز خود را در مقابل دیسک ترمز فشرده کنید. اگر ضخامت خمیر روی لنت یا کفشک کمتر از حدود هفت میلی‌متر است، ترمزهای خود را بررسی کنید، به‌خصوص اگر زمان زیادی از آخرین بازرسی شما گذشته باشد.

  1. سنگ‌زنی

اگر صدایی عمیق و کم شنیدید که شبیه ساییدن فلز می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که نه تنها لنت‌های ترمز شما فرسوده شده‌اند، بلکه لنت‌های ترمز یا ورق‌های پشتی آن‌ها نیز با دیسک‌ها تماس پیدا می‌کنند. از آنجایی که این فلز روی دیسک‌ها می‌تواند خیلی سریع باعث آسیب بیشتر به سیستم ترمز شما شود، در صورت شنیدن این نوع صدا، خودروی خود را در اسرع وقت به تعمیرگاه ببرید.

  1. چراغ‌های نشانگر

برخی از خودروها یک چراغ نشانگر روی داشبورد دارند که زمان تعویض لنت ترمز را نشان می‌دهد. دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا ببینید آیا وسیله نقلیه شما مجهز به سیستم هشدار عدم وجود لنت است یا خیر. به یاد داشته باشید که اگر چراغ روشن شود، باید مکانیک خود را بخواهید سنسورهای هشداردهنده و همچنین لنت‌های ترمز را تعویض کند.

لنت ترمز چه مدت دوام می آورند و زمان تعویض لنت چه موقع است؟

پاسخ واقعی به مدت زمان ماندگاری لنت ترمز در خودروهای مختلف، از راننده‌ای به راننده دیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال، اگر بیشتر اوقات در مناطق شهری یا در ترافیک سنگین رفت‌وآمد می‌کنید، ترمزهای خود را بسیار بیشتر از افرادی که در مناطق روستایی یا بزرگراه‌ها رانندگی می‌کنند، استفاده می‌کنید. به‌طور کلی تصور می‌شود که لنت ترمز بین 45000 تا 55000 کیلومتر در استفاده شهری خوب هستند. در موقعیت‌های دیگر مانند رانندگی در بزرگراه در ترافیک کم، ترمزها ممکن است 120000 کیلومتر یا بیشتر دوام بیاورند.

با کمی دقت و تفکر، می‌توان به‌راحتی فهمید که چه زمانی لنت ترمز را در وسیله نقلیه خود تعویض کنید. برای خرید لنت خود رو خود با بهترین قیممت میتوانید از همراه لنت خرید کنید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
پشتیبانی
02536618431
Call Now Button