آیا میتوانیم بدون مراجعهکردن به تعمیرگاهها لنتهای خودرو را تعویض کنیم؟
تمام خودروهای موجود در بازار دارای ترمز دیسکی چرخهای جلو هستند. ترمزهای جلو معمولاً سریعتر از ترمزهای عقب فرسوده میشوند، بنابراین نیاز بیشتری به تعویض دارند. وقتی لنتهای ترمز خیلی نازک میشوند (ضخامت آنها کم میشود) باید آنها را عوض کنید، بهخصوص اگر وقتی پدال ترمز را فشار میدهید، مدام صدای جیرجیر یا ساییدن فلزی میشنوید. اما سروصدا به تنهایی همیشه بهترین شاخص نیست، بنابراین بهتر است با بررسی دورهای ضخامت لنتهای ترمز پیشبینی کنید که چه زمانی این اتفاق میافتد و سپس اقدام به تعویض لنت ترمز .
قطعا اگر متوجه بشوید که میتوانید تعویض لنت ترمز ماشین خود را به سرعت، بهراحتی و بدون استقاده از ابزار تخصصی انجام دهید، متعجب خواهید شد. تعویضکردن لنتها توسط خودتان باعث صرفهجویی در هزینههای شما میشود. اما حتی اگر علاقهای به انجامدادن این کار ندارید، دانستن این موضوع میتواند درک آنچه مکانیک ممکن است به شما بگوید را آسانتر میکند.
توجه: اگر هنگام ترمزگیری قسمت جلویی خودرو لرزید، ممکن است دیسکهای ترمز شما تاب برداشته باشند. اگر دیسکها شیاردار یا ناهموار بهنظر میرسند، احتمالا به تعویض نیاز دارند. ممکن است برای این کار به کمک یک متخصص نیاز داشته باشید.
صرفهجویی در هزینههای تعویض لنت
زمان موردنیاز جهت تعویض لنت ترمز: ۱ ساعت
ابزار مورد نیاز:
- دستکش یکبار مصرف مکانیکی برای محافظت از دست و تمیز نگهداشتن آنها
- جک
- آچار بکس
- گیره یا چوب برای جمعکردن پیستون
- آچار (یک سوکت، انتهای باز یا آچار قابل تنظیم را انتخاب کنید)
- وسیله برای بیرونکشیدن روغن ترمز
- لنت ترمز جدید
موارد مورد نیاز:
ممکن است بخواهید با خرید لنت ترمز گرانتر که بهتر هستند، اطمینان بیشتری را از کارکرد لنت خود داشته باشید؛ زیرا اکنون با تعویضکردن لنت ترمز ماشین خود، مقداری از هزینهها را کم کردهاید و میتوانید آن را به خرید لنت ترمز بهتر و مرغوبتر اختصاص دهید. خرید آنلاین لنت ترمز میتواند یکی از روشهای تهیه لنت باشد.
دفترچه راهنمای مالک خود را برای نوع مناسب بررسی کنید.
قبل از شروع به چند نکته توجه کنید
کالیپرهای خود را بشناسید: اکثر خودروها دارای مجموعه ترمز “کالیپر کشویی” هستند که در عکس بالا نشان داده شده است. این مجموعه ترمز را با ترمز خودروی خود مقایسه کنید. خودروهای دیگر دارای مجموعه “کالیپر ثابت” هستند. روند تعویض لنت ترمزهای کالیپر ثابت کمی متفاوت است؛ بنابراین ما آن را در بخش آموزشی دیگری پوشش خواهیم داد.
یک طرف، سپس طرف دیگر: قبل از تعویضکردن سمت دیگر، باید مراحل تعویض لنتهای یک طرف ماشین را تا انتها طی کنید، دلیل آن را بعدا متوجه خواهید شد. هر زمان لنت ترمز یک طرف را تعویض میکنید، فرمان را طوری بچرخانید که چرخی که روی آن کار میکنید زاویهدار باشد تا دسترسی بهتری به ترمزها داشته باشید.
اکنون میتوانیم شروع کنیم.
مراحل تعویض لنت ترمز:
- چرخ را بیرون بیاورید
- پیچ کشویی را بردارید
- قاب محافظ را به بالا بچرخانید
- لنتهای ترمز قدیمی را بیرون بکشید
- گیرههای نگهدارنده را تعویض کنید
- لنتهای ترمز جدید را داخل آن قرار دهید
- پیستونها را جمع کنید
- سطح روغن ترمز را کنترل کنید
- قاب محافظ را تغییر مکان دهید
- پیچ کشویی را دوباره نصب کنید
- برای سمت دیگر تکرار کنید
- تست رانندگی در شرایط ایمن را انجام دهید
چرخ را بیرون بیاورید
مهرههای چرخ را باز کنید. سپس یک پایه جک را زیر ماشین قرار دهید و ماشین را بالا ببرید. مهرهها را کاملاً جدا کرده و چرخ را بردارید. اکنون به مجموعه ترمز دسترسی دارید و میتوانید با خیال راحت به سیستم آن دسترسی داشته باشید.
پیچ کشویی را بردارید
دو پیچ لغزنده را پیدا کنید که قاب محافظ را در جای خود نگه میدارند. در این خودرو پیچها در داخل قرار دارند که فلشهای موجود در عکس بالا به آنها اشاره میکنند. بهطورکلی فقط لازم است پیچ پایین را بردارید. ممکن است طولانی باشد، اما زمانی که کاملاً شل شود به راحتی خارج میشود.
قاب محافظ را به سمت بالا بچرخانید
همانطور که در عکس بالا نشان داده شده است، با برداشتن پیچ پایین، قاب محافظ به سمت بالا میچرخد. شیلنگ لاستیکی، که شیلنگ هیدرولیک است برای این امکان خم میشود، بنابراین هیچ کدام از شیلنگهای ترمز را جدا نکنید. اگر فکر میکنید باید یک شیلنگ ترمز را قطع کنید، قطعا در اشتباه هستید. ترمزها را دوباره جمع کنید و از متخصص کمک بگیرید.
در این مرحله، بررسی ضخامت لنتهای ترمز برای تأیید نیاز به تعویض آنها بسیار آسان است. بیشتر لنتهای ترمز دارای نشانگرهای سایش فلزی هستند که زبانههای فلزی کوچکی هستند که هنگام تماس با دیسکها ایجاد صدای سایش (جیرجیر) میکنند. حتی اگر اینها هنوز لمس نشده باشند، اگر ضخامت مواد اصطکاک در هر نقطه کمتر از 3/0 میلیمتر باشد یا کمتر، لنتها فرسوده میباشند.
لنتهای ترمز قدیمی را بیرون بکشید
لنتهای ترمز اکنون در معرض دید قرار گرفتهاند و گیرههای نگهدارنده، آنها را آزادانه در جای خود نگه میدارند. همانطور که در عکس نشان داده شده است، به سادگی لنتهای ترمز قدیمی را بیرون بکشید.
در عکس بالا مقایسه لنت ترمز جدید و ضخیمتر (بالا)، در کنار لنت ترمز قدیمی و فرسوده (پایین) را مشاهده میکنید.
گیرههای نگهدارنده را تعویض کنید
عکس بالا گیرههای نگهدارنده جدید لنت را نشان میدهد. لنتهای جدید تقریباً همیشه دارای گیرههای جدید هستند که به لنتها اجازه میدهد به راحتی به جلو و عقب بلغزند. از لنتهای جدید استفاده کنید و قدیمیها را کنار بگذارید. هیچ پیچ نگهدارندهای برای گیرهها وجود ندارد. آنها فقط در جای خود محکم میشوند. معمولاً گیرههای چپدست و راستدست وجود دارد، بنابراین هر بار یکی را عوض کنید.
اغلب، یک بسته کوچک از گریس همراه با لنت ترمز میآید. همانطور که در عکس بالا نشان داده شده است، با استفاده از این روغن روی گیرههای لنتهای ترمز جدید را روغن بزنید تا از صدای جیرجیر آنها جلوگیری شود.
این عکس نشان میدهد که لنت ترمز جدید دارای یک قاب پرچ شده است که صفحه فلزی نازکی است. برخی از لنتهای ترمز ممکن است دارای قابهای متصلنشده باشند که باید بهطور موقت در موقعیت خود قرار گیرند تا زمانی که لنتها را در جای خود قفل کنید. “گوشها” زبانههای فلزی دو طرف لنت ترمز هستند (فقط دو گوش سمت چپ در اینجا قابل مشاهده است). این گوشها در شکافهای گیرهها قرار میگیرند. مقداری از گریس را میتوان روی گوشها اعمال کرد.
لنتهای ترمز جدید را در محل خود قرار دهید
لنتهای جدید بهراحتی در جای خود میلغزند، همانطور که لنتهای قدیمی هنگام بیرونآمدن انجام میدادند، اگرچه گاهی اوقات گیرههای جدید محکمتر میشوند. گوشههای لنتهای جدید باید بهخوبی با روانکنندهای که اعمال کردهاید، در جای خود قرار بگیرند.
پیستونها را جمع کنید
در عکس بالا، فلشها به سمت پیستونها هستند. این پیستونها بر روی لنت ترمز فشار میآورند و دیسک را فشار میدهند تا خودرو متوقف شود. ماشین شما ممکن است فقط یک پیستون برای هر چرخ داشته باشد، اما اصل کارکرد یکسان است. قبل از اینکه بتوانید کالیپر را در جای خود پایین بیاورید، این پیستونها باید جمع شوند (به عقب بروند) تا لنتهای ترمز جدید و ضخیمتر را داخل خود جای دهند.
افرادی که این کار را انجام میدهند اغلب از یک گیره برای جمعکردن پیستون یا پیستونها استفاده میکنند. در این مورد، ما به سادگی پیستون را با استفاده از یک تکه تختهی سهلا به عقب برگرداندیم. با انجام این کار، روغن ترمز در پیستونها از طریق شیلنگ کوچک به مخزن اصلی سیلندر ترمز بازگردانده میشود، بنابراین پیستونها به آرامی حرکت میکنند. باید هر دو پیستون را بهطور همزمان به داخل فشار دهید. اگر یکی را به تنهایی وارد کنید، دیگری بیرون میآید و این اتفاق نباید رخ دهد. خوشبختانه، اکثر خودروها فقط یک پیستون در هر کالیپر دارند که کار را بسیار سادهتر میکند. در هر صورت، فشار ثابت و صبر در اینجا کلیدی است. در این مثال، ما یک تخته چندلای دوم را در نزدیکی پایان فرایند اضافه کردیم تا شکاف رو به افزایش را پر کنیم. در طول مدت انجام این کار نهایت دقت را به خرج دهید تا مطمئن شوید که لاستیکها و مهر و موم که پیستونها را احاطه کرده است، نشکند یا پاره نشود.
سطح روغن ترمز را کنترل کنید
هنگامی که پیستونها را به عقب فشار میدهید، سطح روغن ترمز به آرامی بالا میرود. مخزن روغن ترمز اصلی را باز کنید و مرتباً آن را بررسی کنید. هنگامی که روی ترمز دوم کار میکنید، این موضوع بیشتر نگرانکننده است، زیرا حجم مایع ترکیبی دو کالیپر میتواند باعث سرریزشدن روغن ترمز شود. اگر بهنظر میرسد که این اتفاق میافتد، مقداری از روغن ترمز را خالی کنید. اگر فردی سطح مایع را در حین بازدیدهای منظم سرویس پایین آورد، خطر سرریزشدن بیشتر است. (به همین دلیل است که مخزن روغن ترمز لزوماً نباید اینگونه پر شود.) سطح مایع بهطور طبیعی با سایش لنتها پایین میآید و با تعویض لنتها دوباره بالا میرود. تا زمانی که سطح بسیار پایین نرود -فلش نشان داده شده در عکس بالا- همه چیز درست است.
قاب محافظ را تغییر مکان دهید
با جمعشدن پیستونها، قاب محافظ باید با کمی تلاش روی لنتها بلغزد. گاهی اوقات اتصال محکم است و کالیپر روی لنتهای ترمز تازه نصبشده میلغزد. اگر پیستونها روی لنتهای ترمز گیر میکنند، ممکن است لازم باشد بررسی کنید که پیستون را کاملاً جمع کردهاید یا خیر.
پیچ کشویی را دوباره نصب کنید
پیچ لغزنده را دوباره نصب کرده و ببندید. چرخهای ماشین را صاف کنید، لاستیک را دوباره سوار کنید و مهرهها را ببندید.
برای سمت دیگر تکرار کنید
تمام این مراحل تعویض لنت ترمز را برای سمت دیگر ترمزهای جلو نیز تکرار کنید. به یاد داشته باشید که اکنون که لنتهای جدید در یک طرف نصب شدهاند، روغن ترمز در مخزن بالاتر خواهد بود، بنابراین هنگام جمعکردن پیستون از طرف دیگر، مراقب سطح مایع باشید. مایع فقط برای بار دوم بیشتر افزایش مییابد. شما نباید بگذارید که مایع سرریز شود زیرا روغن ترمز بسیار خورنده است و ممکن است به قطعات و بدنه خودرو آسیب برساند. اگر بهنظر میرسد که مایع سرریز میشود، مقداری از آن را کم کنید.
تست رانندگی در شرایط ایمن
ماشین را در شرایط ایمن تست کنید تا مطمئن شوید همهچیز بهدرستی کار میکند، مخصوصاً در چند توقف اول مراقب باشید. توجه داشته باشید که پدال ترمز شما ممکن است نقطه درگیری بالاتری داشته باشد. شما به سرعت به این تغییر عادت خواهید کرد. از استفاده از ترمزهای جدید خود لذت ببرید زیرا میدانید که اکنون لنت ترمز ضخیمی وجود دارد که شما را با خیال راحت متوقف میکند.
امیدوارم که از این مطلب استفاده برده باشید.
همراه لنت
نظر بدهید