پست شده در مقالات

چه زمانی باید شمع ها تعویض شوند؟

اگر خودروی شما خوب و تنظیم کار می کند، به این معنی است که  از لحاظ فنی در سلامت کامل است و اجزا تشکیل دهنده موتور به درستی کار می کنند.

 شمع ها در تنظیم بودن خودرو نقش بسیار پر رنگی را دارا میباشند، به این صورت که وجود هرگونه ایراد در آنها، سیستم خودرو را به طور کلی دچار نقص خواهند کرد. پس باید اطلاعاتی دقیقی از زمان تعویض شمع ماشین داشت.

چرا شمع ها باید تعویض شوند؟

شمع ها با گذشت زمان فرسوده و در اصطلاح دچار جرم گرفتگی می شوند و در نهایت کارایی حداکثری خود را از دست می‌دهند. در نتیجه باید در زمان تعویض شمع ماشین نسبت بررسی آنها اقدام کنیم.

چه زمانی باید شمع ها را تعویض کرد؟


 شمع ها را میتوان در دو دسته کلی قرار داد:
– شمع های معمولی که باید در هر ۵۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر آنها را تعویض کرد.

– شمع هایی با عمر طولانی مدت ( ملقب به ایریدیوم یا پلاتین) که بسته به نوع وسیبه نقلیه باید بین ۸۰ تا ۲۴۰ هزار کیلومتر مورد تعویض قرار گیرند.

فواصل تعویض توصیه شده در برنامه تعمیر و نگهداری نصب شده است که می توانید آن را در کتابچه راهنمای کاربر یا در بروشور جداگانه ضمانت و نگهداری اتومبیل خود بیابید.

علائم فرسوده بودن شمع ها چیست؟

در بعضی از اتومبیل ها ممکن است متوجه شوید که موتور به راحتی گذشته روشن نمی شود. ممکن است هنگام شتاب گرفتن کمی خشن شود، به خصوص وقتی که هوا سرد باشد. شمع های قدیمی و فرسوده می توانند باعث بالا رفتن مصرف سوخت شوند. هرچند اغلب تا زمانی که یکی از شمع های قدیمی از کار نیافتد، هیچ علامت ملموسی در کارکرد نامناسب موتور وجود نخواهد داشت. موتوری که اصطلاحا بد کار کند یا خشن کار کند، می لرزد و فاقد قدرت است. همچنین در این مواقع احتمال زیادی وجود دارد که چراغ هشدار “Check Engine” روشن و خاموش شود یا ثابت بماند.

آیا باید به عنوان احتیاط شمع ها زودتر تعویض شوند؟

بستگی به مسافت پیموده شده دارد. به عنوان مثال، اگر اتومبیل شما شمع هایی با عمری بالاتر از 100،000 کیلومتر دارد و فروشنده به شما توصیه می کند تا آنها را بعد از 50،000 کیلومتر تعویض کنید، مشخصا اقدامی زودهنگام تلقی میشود. اگر نوع بنزین مصرفی خودروی شما از نوع با کیفیت می باشد، برای تعویض شمع ماشین تا زمان رسیدن کیلومتر به مسافت توصیه شده توسط سازنده ی شمع، صبوری کنید.

آیا شمع های با عمر طولانی (ایریدیوم) می توانند از فواصل زمانی توصیه شده گذشته باشند؟

بله، ما شاهد دوام شمع های ایریدیم بوده ایم که حتی بیشتر از مقدار توصیه شده بازدهی همراه با توان بالا داشته اند (شمع های با طول عمر بالا دارای الکترودهای بادوام تری هستند)، اما باید بیان شود که بیشتر شمع های معمولی در زمان توصیه شده و حتی کمی زود تر نیاز به تعویض پیدا می کنند. 

آیا می توان با بررسی شمع ها به نحوه عملکرد موتور خودرو دست پیدا کرد؟

بله، شمع ها به طور معمول بررسی می شوند. وضعیت شمع می تواند چیزهای زیادی را برای یک مکانیک باتجربه بیان کند. به عنوان مثال، اگر شمع با دارای رسوبات روغنی سیاه باشد، این نشان دهنده وجود روغن در محفظه احتراق است. اگر یک شمع خراب شود در حالی که مابقی شمع ها سالم به نظر می رسند، این بدان معناست که مشکل فقط در آن سیلندر وجود دارد. اگر شمع نشانه هایی از گرم شدن بیش از حد یا ذوب شدن را نمایش دهد، به این معنی است که سیلندر  بیش از حد داغ است. در یک موتور با عملکرد مناسب، شمع های قدیمی هیچگونه آسیب بیش از حد از خود نشان نمی دهند و حداقل مقداری رسوب از رنگ خاکستری یا برنزی را دارند. 

هزینه تعویض شمع چقدر است؟

شمع های معمولی خیلی گران نیستند اما نسبت به آنها، شمع های پلاتین یا ایریدیم قیمت بیشتری دارند (2 تا 3 برابر شمع های معمولی).

آیا همه شمع ها باید همزمان تعویض شوند؟

بله. شمع ها معمولاً به عنوان یک مجموعه تعویض می شوند. استفاده از شمع های سالم و بدون اشکال، مهم است زیرا شمع های معیوب ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند. همچنین بررسی دقیق شمع های جدید قبل از نصب بسیار حیاتی و مهم است، زیرا اگر شمع جدیدی روی بستری سخت افتاده باشند، ممکن است عایق آنها ترک خورده باشد و عملکرد موتور را دچار مشکل کند.

آیا وایرها باید با شمع ها تعویض شوند؟

بله، معمولاً توصیه می شود. وایرهای قدیمی معمولا شکننده شده و تمایل به ترک خوردن دارند. البته بسیاری از اتومبیل های مدرن وایر شمع ندارند.

آیا شمع ها را می توان تمیز کرد؟


در اتومبیل های قدیمی تمیز کردن شمع ها و تنظیم شکاف بین الکترودها یک کار معمول بود. در اتومبیل های مدرن شمع های با عمر طولانی قابل سرویس نیستند و به راحتی تعویض می شوند.

از جمله برند های معتبر شمع در بازار میتوان اشاره کرد به : NGK / BOSCH / EYQUEM / CHAMPION / DENSO

برای خرید شمع میتوانید از این لینک استفاده کنید. همچنین، اگر قصد خرید لنت ترمز مناسب خودرو خود را دارید، میتوانید از همراه لنت و فیلتر موجود در صفحه اول سایت استفاده کنید.

                        
امیدواریم این مقاله برای شما سودمند واقع شود. 

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
پشتیبانی
02536618431
Call Now Button