پست شده در مقالات

وقتی با ترمز دستی بالا رانندگی می کنید چه اتفاقی می افتد؟

حرکت با ترمزدستی بالا در وسیله نقلیه یک اتفاق رایج و یک اشتباه ساده است، به‌خصوص اگر با وسیله نقلیه‌ای رانندگی می‌کنید که به آن عادت ندارید و حواستان به امکانات و ویژگی‌های جدید آن ماشین پرت شود. اولین نشانه، مشکل کمبود نیرو و عدم وجود شتاب مناسب است.

اگر ترمزدستی برای مدت طولانی بالا بماند، بوی سوختگی مشخصی به مشامتان می‌رسد، به این معنی که لنت ترمز بسیار داغ شده است. البته که این امر ممکن است موجب شود تا شما مجبور به خرید لنت ترمز جدید شوید.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا حرکت با ترمز دستی بالا در حین رانندگی می‌تواند به ترمزهای خودرو آسیب برساند و باعث ایجاد خرابی شود؟

پاسخ تا حدی به سرعت خودرو در هنگام بالا بودن ترمز دستی بستگی دارد. همچنین، مدت زمانی که با ترمزدستی بالا رانندگی کرده اید بسیار عامل موثری میباشد.

در اکثر موارد، حرکت با ترمز دستی بالا هیچ مشکل طولانی مدتی را در مسافت کوتاه یا با سرعت کم ایجاد نمی‌کند. هنگامی که ترمزدستی بالا باشد، بین لنت ترمز و کاسه چرخ‌ها اصطکاک ایجاد می‌شود.

هرچه سریع‌تر رانندگی کنید، سایش بین لنت و کاسه چرخ بیشتر می‌شود و اصطکاک، گرمای بیشتری تولید می‌کند. در این صورت به‌طور بالقوه پس از مدت طولانی رانندگی با ترمزدستیِ درگیر، باعث ایجاد مشکلاتی برای ماشین می‌شود.

اغلب ، گرمای تولیدشده فقط بر روی لنت‌های ترمز لعاب ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که لنت‌ها بسیار نرم شده و متوقف‌کردن وسیله نقلیه شما سخت‌تر شود. ترمزکردن به‌طور معمول در یک دوره زمانی باید این لعاب را از بین ببرد و به ترمزها اجازه دهد همانطور که باید کار کنند.

عوامل دیگر؛

دلایل دیگری که می‌تواند در آسیب‌دیدن ترمزهای شما در اثر بالاماندن ترمزدستی در حین رانندگی نقش داشته باشد، میزان درگیرکردن ترمز است. اگر به آرامی و به مقدار کمی ترمزدستی بالا باشد، یا فقط با چند کلیک، لنت‌های ترمز آسیب کمتری متحمل می‌شوند. اگر ترمزدستی تا انتها بالا باشد، ممکن است ترمزهای شما آسیب بیشتری ببینند.

بسته به نوع سیستم انتقال قدرت در وسیله نقلیه شما و دیفرانسیل جلو یا عقب‌بودن خودرو، تا حد زیادی تعیین می‌کند که آیا یک وسیله نقلیه می‌تواند حتی با ترمزدستی بالا کار کند یا خیر. در وسیله نقلیه‌ای با چرخ جلو محرک (دیفرانسیل جلو)، چرخ‌ها حتی ممکن است نچرخند. اگر وسیله نقلیه حرکت کند احتمالاً لاستیک‌ها کشیده می‌شوند و این اتفاق به شما هشدار می‌دهد که مشکل به‌وجود آمده است.

درصورتی که خودروی دیفرانسیل عقب دارید، ممکن است هنگام رانندگی با ترمزدستیِ درگیر مشکلاتی برای ماشین ایجاد شود. همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد، موتور می‌تواند به‌راحتی بر ترمزهای یک وسیله نقلیه دیفرانسیل عقب غلبه کند؛ تا جایی‌که، شما زمانی متوجه مشکل می‌شوید که دیر شده است.

اگر اجازه دهید ترمز دستی بالا بماند برای مدت طولانی درگیر بماند، رانندگی می‌تواند باعث سایش زودهنگام اجزای ترمز شود و حتی می‌تواند منجر به آسیب‌ دیدن یا خرابی فاجعه‌بار قطعات نزدیک یا مرتبط با سیستم ترمز شود.

رانندگی با ترمز دستی بالا
  • چگونه تشخیص دهید که آیا ترمز شما نیاز به تعویض دارد؟

اگر بعد از بازکردن ترمزدستی خود متوجه شدید که ترمزها در هنگام اعمال حالت اسفنجی به‌نظر می‌رسند، ممکن است مجبور به تعویض سیستم ترمز خود شوید. اگر ترمزها همچنان اسفنجی به‌نظر می‌رسند، باید روغن ترمز را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هنوز حالت خوبی دارد یا هوا در خطوط آن وجود ندارد.

لنت‌های ترمز نیز ممکن است در اثر گرمای بیش از حد آسیب دیده باشند تا جایی که نیاز به تعویض داشته باشند. یکی از نشانه‌های مطمئن این است که هنگام فشاردادن پدال ترمز، متوجه ضربان یا جهش در پدال ترمز شوید. در این صورت، لنت ترمز را تعویض کنید تا مشکل برطرف شود.

لنت ترمز به‌طور معمول در طول عمر خود فرسوده می‌شوند و در فواصل زمانی معین نیاز به تعویض دارند که در این مورد تاثیری حاصل از بالا‌بودن ترمزدستی ماشین ایجاد نشده است.

با این حال، اگر هنگام رانندگی تصادفاً ترمزدستی خود را بالا قرار دهید، می‌توانید این سایش را تا حدی افزایش دهید که لنت‌های ترمز شما زودتر یا احتمالاً بلافاصله پس از رانندگی با ترمزدستی برای مسافت‌های طولانی با سرعت بالا، نیاز به تعویض داشته باشند. برای خرید لنت مناسب خودرو خود، می‌توانید از همراه لنت کمک بگیرید.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
پشتیبانی
02536618431
Call Now Button