پست شده در مقالات

روشن شدن چراغ چک (CHECK)

روشن شدن چراغ موتور (Check) هرگز خبر خوبی در مورد اتومبیل شما نیست، اما با شناخت علت، این اتفاق قابل حل می باشد. گاهی ممکن است چیزی به سادگی بسته نبودن صحیح درب مخزن بنزین خودروی شما باشد، یا یک سنسور، سیم کشی، اتصال دهنده یا حتی بدتر از آن، یک مشکل موتور بزرگتر از کار افتاده باشد. بارها مشاهده شده است که چراغ چک برای مدتی طولانی روشن بوده و مالک خودرو همچنان بدون مشکل از خودروی خود استفاده کرده و متوجه نکته‌ی قابل توجهی مبنی بر درست کار نکردن خودرو نشده است، اما باید پذیرفت چراغ اخطار موتور هیچ گاه بدون علت روشن نخواهد شد. قبل از شروع، شما میتوانید لنت ترمز خودرو خود را با بهترین قیمت بصورت آنلاین از همراه لنت خرید کنید.

چراغ چک با 2 حالت نمایش، شما را از وجود مشکلی در سیستم با خبر می کند :

1. چراغ حالت ثابت دارد و چشمک نمی زند (در این حالت مشکلی وجود دارد اما مشکل به شکلی نیست که شما از ادامه دادن مسیر صرف نظر کنید و بهتر است در فرصت مناسب به تعمیرگاه مراجعه کرده و مشکل را رفع کنید)

2. چراغ حالت چشمک زن دارد (در این حالت مشکل بسیار جدی است و بدون معطلی می بایست به اولین مجموعه کارشناسی مراجعه کرده و علت مشکل را پیگیری و درصدد رفع آن اقدامات لازم انجام گیرد)

(توصیه مجموعه قم یدک به شما جهت رفع مشکل مراجعه به نمایندگی های مجاز است)

 پنج دلیل اصلی برای روشن شدن چراغ اخطار موتور (چک):

1. خرابی سنسور های اکسیژن

سنسور های اکسیژن در هر خودرو به منظور اندازه گیری میزان اکسیژن خام (سوخته نشده) توسط موتور طراحی شده اند تا با این کار بالاترین راندمان موتور و همچنین کمترین آلایندگی را برای محیط زیست داشته باشند. سنسورهای اکسیژن در دمای بسیار بالا شرایط سختی دارند و بیش از 100000 کیلومتر مستعد خرابی هستند.

2.خرابی درب مخزن بنزین و ایجاد اختلال در سیستم سوخت رسانی

شاید از شنیدن این علت تعجب کنید اما یکی از دلایل عمده روشن شدن چراغ چک همین مورد است، چرا که درپوش بنزین شما بخشی از یک سیستم مهر و موم شده کامل است که بخارهای بنزین را از مخزن بنزین شما به گردش در می‌آورد و مانع ورود ذرات به هوا می‌شود. حال اگر این قطعه دچار مشکل باشد می‌تواند باعث روشنشدن چراغ چک خودرو شود (گزارش های زیادی مبنی بر روشن شدن چراغ چک پس از سوخت گیری وجود دارد)

3.خرابی کاتالیزور

مبدل کاتالیزور خودروی شما با تبدیل مونوکسید کربن مضر به دی اکسید کربن، به محافظت از محیط زیست  کمک می کند. سنسورهای اکسیژن پایین دستی نیز با دقت عملکرد مبدل را کنترل می کنند. گاهی این کاتالیزور دچار خرابی (در اثر کارکرد زیاد و …) می شود و تاثیر منفی بر روی سنسور های اکسیژن می شود و باعث اریال کد خطا به  ECU (کامپیوتر) خودرو می شود.

4.شمع  و وایرها (قسمت اصلی سیستم احتراق)

یک خودرو زمانی بهترین سیکل کارکرد را دارد که عملیات احتراق در موتور به بهترین شکل و با کمترین ناخالصی انجام پذیرد، این اتفاق زمانی رخ می دهد که شمع و وایر خودرو استاندارد لازم را داشته باشند و بیش از حد توصیه شده کارخانه سازنده، مستهلک نشده باشند. موتور خودرو‌های درون سوز با سوخت (بنزین) کار می‌کند،اما عملکرد موتور بدون الکتریسیته ممکن نخواهد بود.​

بسیاری از قطعات خودرو با الکتریسیته کار می‌کنند، حتی در هنگام روشن شدن موتور هم نیاز به آن ضروری است.​شمع‌ها توسط وایر شمع به سیستم احتراق خودرو متصل می‌شوند، و الکتریسیته توسط دینام در موتور تولید می‌شود و به شمع ها انتقال می‌یابد،جایی که شمع با ایجاد قوس الکتریکی در داخل سیلندر عامل جابجایی پیستون و تولید نیرو خواهد شد.​ شمع‌ها جزء حیاتی سیستم تولید نیرو در اتومبیل شما می‌باشند و عدم توجه به زمان مناسب تعویض آن ها، باعث آسیب به کوئل خودرو می شود.

از لحاظ طول عمر، مدت زمانی که شمع موتور شما به طور مناسب عمل می‌کند به شمع های مورد استفاده در موتور شما بستگی دارد.​ شمع‌های مسی معمولی فقط حدود 30 هزار کیلومتر عمر خواهند کرد. شمع‌های پلاتینیومی می‌تواند تا 100 هزار کیلومتر عمر کنند.​

5.کوئل

همانطور که می دانیم موتور هر خودرویی برای به حرکت درآمدن باید با مکش هوا، متراکم کردن مخلوط سوخت و هوا و احتراق آن را به خوبی انجام دهد. برای انجام عملیات احتراق و جرقه زنی نیز لازم است که جریان برق موجود در خودرو به شمع ها برسد تا در سر سیلندر جرقه ایجاد کند. اما برای اینکه این جرقه باعث احتراق شود باید ولتاژ بالایی داشته باشد و این در حالی است که ولتاژ باطری خودرو، تنها ۱۲ ولت است پس به قطعه ای نیاز داریم که این ولتاژ را تقویت کند . در خودرو برای این کار از قطعه ای به نام کوئل یا سیم پیچ احتراق بهره می برند. در واقع کوئل های سیم پیچ های القایی هستند که در سیستم جرقه زنی خودرو قرار می گیرند و جریان برق با ولتاژ بالا را تولید می کنند.

در مورد 4 توضیح دادیم که بی توجهی به تعویض به موقع شمع و وایرِ شمع ها،  کوئل آسیب خواهد دید، مشکلی که برایتان هزینه ای مضاعف به بار خواهد آورد.

لازم به ذکر است در برخی خودروهای قدیمی که از ECU بهره نمی‌برند، ممکن است چراغ چک موجود نباشد یا به شکل دیگری در صفحه کیلومتر قابل مشاهده باشند.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شود.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
پشتیبانی
02536618431
Call Now Button