پست شده در مقالات

چرا ماشین هنگام ترمز می لرزد؟

به عنوان صاحب وسیله نقلیه، احتمال این وجود دارد که شما با جزئیات آشنا باشید و متوجه شوید که مشکلی وجود دارد. مشکل رایجی که ممکن است با آن مواجه شوید لرزش خودرو هنگام ترمز است.


چند دلیل برای لرزش خودرو هنگام ترمز وجود دارد، و مهم است که قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ به این موضوع رسیدگی کنید. در اینجا چند دلیل متداول وجود دارد که چرا ماشین شما ممکن است در هنگام ترمز لرزش کند.

لرزش خودرو هنگام ترمز
دلیل لرزش خودرو هنگام ترمز

ماشینم هنگام ترمز می لرزد، چه کار کنم؟

  • لنت ها و دیسک های ترمز شما نیاز به بررسی دارند

یکی از رایج‌ترین دلایل لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن، موادی است که اطراف دیسک را فرا گرفته است. هنگامی که روی پدال ترمز فشار می دهید، یک کالیپر به لنت ترمز فشار وارد می کند. دو این حین لنت ترمز دیسک ها را فشار می دهد تا از چرخش چرخ خودرو جلوگیری کند. با گذشت زمان، لنت های ترمز کثیفی یا مواد دیگر را جمع می کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، مواد می توانند باعث ایجاد ارتعاش شوند، به ویژه هنگامی که لنت های ترمز را فشار می دهید.


همچنین با گذشت زمان دیسک ها نازک تر می شوند و در معرض آسیب قرار می گیرند. هنگام ترمزگیری، گرمای بیش از حد تولید می شود و می تواند باعث تاب برداشتن دیسک ها شود. این امر همچنین می تواند منجر به لیز خوردن لنت ترمز شود. برای جلوگیری از این مشکل، دیسک ترمز را در حدود ۱۲۰ هزار کیلیومتر تعویض کنید. بسته به وزن وسیله نقلیه، عادات رانندگی و آب و هوای محل زندگی، ممکن است لازم باشد دیسک ها را زودتر تعویض کنید.


همچنین ممکن است وقتی ترمز را فشار می‌دهید، صدای تند و شدیدی از بیرون خودروتان شنیده شود. این صدا می تواند نشان دهد که لنت ترمز شما فرسوده شده است. اگر این اتفاق افتاد، لنت های ترمز خود را در اسرع وقت تعویض کنید. شما باید با دفترچه راهنمای مالک خود بررسی کنید که چه زمانی باید لنت ترمز را تعویض کنید، اما معمولاً باید هر ۷۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر آنها را تعویض کنید. خرید لنت ترمز باکیفیت را میتوانید از “همراه لنت” انجام دهید.

  • پین های خشک شده

در صورتی که هنگام توقف کامل متوجه لرزش فرمان خود شوید، پین های راهنمای روی کالیپر می تواند مشکل ساز شده باشند. این پین های بخشی از کالیپرهای ترمز هستند و وظیفه هدایت لنت ترمز به سمت دیسک ها را بر عهده دارند. برای اینکه این پین ها به درستی کار کنند باید تمیز و روغن کاری شوند. هنگامی که آنها خورده یا خشک می شوند، می توانند باعث شوند لنت های ترمز با زاویه نامناسبی دیسک را فشار دهند. برای تعیین اینکه آیا پین های راهنمای خشک دارید یا خیر، به یک مرکز خدمات مراجعه کنید زیرا کولیس باید برداشته، بازرسی و روغن کاری شود.

  • مسائل مربوط به بالانس

اگر با سرعت بالاتر از ۸۰ کیلومتر در ساعت ترمز کنید و متوجه لرزیدن خودروی خود شوید، ممکن است مشکل بالانس داشته باشید. برای آزمایش این احتمال، وقتی وسیله نقلیه دیگری در اطراف وجود ندارد، وسیله نقلیه خود را بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برانید. دستان خود را برای چند ثانیه از روی فرمان جدا کنید. مشاهده کنید که آیا ماشین کمی به چپ یا راست منحرف می شود.
اگر وسیله نقلیه شما مشکل بالانس ندارد، باید در یک خط مستقیم حرکت کند. با این حال، اگر کمی در هر دو جهت حرکت کند، وسیله نقلیه شما نیاز به بازرسی کامل دارد تا مشخص شود که آیا به بالانس روی دو یا چهار لاستیک نیاز دارید.

  • لاستیک های نامتعادل

یکی دیگر از دلایل رایج لرزش خودرو هنگام ترمز، لاستیک های شما است. اگر لاستیک‌ها در مناطق خاصی کم باد یا نامتعادل باشند، می‌تواند باعث شود سیستم تعلیق خودرو شما سخت‌تر کار کند. همچنین می تواند باعث شود که فرمان شروع به لرزیدن کند که می تواند در هدایت خودرو مشکل ایجاد کند.

  • رینگ چرخ خم

مانند لاستیک‌های فرسوده و نامناسب، رینگ‌های خمیده می‌توانند باعث شوند وسیله نقلیه شما در هنگام رانندگی دچار مشکل شود. اگر در هنگام رانندگی از چاله های عمیق عبور می کنید، احتمال اینکه رینگ چرخ شما لبه خمیده داشته باشد زیاد است. هنگام رانندگی با سرعت بالا با رینگ های خمیده، ممکن است ارتعاشات زیاد را که از وسیله نقلیه شما می آید، متوجه شوید. وقتی سرعت خود را افزایش می دهید، ممکن است متوجه شوید که ارتعاشات بدتر می شوند. رینگ های خم شده روی فرمان خودرو شما تأثیر می گذارد و باعث ایجاد آن لرزش های ناراحت کننده می شود.

  • مشکلات تعلیق

اگر متوجه شدید که وسیله نقلیه شما نه تنها هنگام ترمز زدن بلکه در حین رانندگی معمولی می لرزد، ممکن است در مورد سیستم تعلیق خود دچار مشکل شوید. با گذشت زمان، سنگ‌ها و چاله‌های کوچک می‌توانند بر محور خودروی شما تأثیر بگذارند که می‌تواند به سیستم تعلیق خودرو شما آسیب برساند. اگر وسیله نقلیه شما هنگام توقف به طور خاص تکان بخورد، ممکن است مشکلات سیستم تعلیق ملموس تر شوند.

  • مسائل مربوط به فرمان برقی

قطعات متعددی در سیستم فرمان برقی وسیله نقلیه شما دخیل هستند و هر یک از این قسمت ها باید در بهترین شرایط باشند تا بتوانید گردش های نرمی داشته باشید. ممکن است متوجه شوید که در مقایسه با جهت دیگر باید نیروی بیشتری در چرخاندن فرمان در یک جهت اعمال کنید. همراه با مصرف انرژی بیشتر، ممکن است هنگام چرخش احساس لرزش کنید. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است با فرمان برقی خود مشکل داشته باشید.
هنگام توقف، سعی کنید مانور را تکرار کنید تا ببینید آیا خودرو در آن زمان می لرزد یا خیر. اگر فقط با چرخاندن فرمان دچار لرزش شدید، احتمالاً اجزای فرمان شما مقصر هستند. ممکن است در یکی از شیلنگ ها نشتی داشته باشید.


یک وسیله نقلیه در حال لرزش تقریباً به همان اندازه خطرناک است که ترمزها از کار بیفتند. اگر فکر می‌کنید هنگام فشار دادن ترمز، وسیله نقلیه شما می‌لرزد و برای تعیین مشکل به کمک نیاز دارید، باید از یک مکانیک واجد شرایط خودرو کمک بگیرید. اگر دلیل لرزش لنت های ترمز نامناسب میباشد، خرید لنت ترمز باکیفیت را میتوانید از “همراه لنت” انجام دهید.


نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو
پشتیبانی
02536618431
Call Now Button